Recenzje
Poniżej zamieszczam fragmenty recenzji prasowych, jak i wybranych korespondencji przytaczanych za zgodą ich Autorów. Doceniam słowo od każdego odbiorcy, za które bardzo dziękuję. Świadomość, że po drugiej stronie dzieła jest przeżywający Człowiek dodaje mi wiary i siły, by dalej pracować, a niekiedy rzuca światło na dalszą drogę.
O PŁYCIE "LAMENTY DUSZY I GITARY" (PIEŚNI WIELKOPOSTNE W OPRACOWANIU NA GITARĘ)
"Opracowania utworów powszechnie znanych są przedsięwzięciem ze wszech miar ryzykownym i wydaje mi się, że znalazł Pan swój język nie sprzeniewierzając się tradycji".
(Krzysztof Zanussi, w odpowiedzi na płyty z muzyką religijną, cytat za zgodą Autora)
"Na albumie Lamenty duszy i gitary Filipowicz połączył genialnie dwa pozornie nieprzystające do siebie światy muzycznego sacrum i wpisanego w popkulturę profanum. Ta muzyczna ewangelizacja używa artystycznego języka, który może dziwić osoby starsze, jednak przemawia do młodych, pochodzi bowiem niejako z ich estetycznego świata. Bezwzględnie do naszych rąk trafiła przez to rzecz cenna i piękna".
(Piotr Iwicki, „Gazeta Polska Codziennie”)
O PŁYCIE "CHOPIN BLUE" (OSOBISTE INTERPRETACJE MUZYKI F.CHOPINA):
"Ten jednoosobowy band w postaci Filipowicza brzmi zachwycająco. (...) Polecam wszystkim melomanom o otwartych umysłach. Zaskakująca, nieoczywista, znakomita płyta niekoniecznie dla miłośników klasyki. Myślę, że bliższa będzie tym od jazzu, bluesa i awangardy, choć pewnie i ortodoksi muzyki poważnej docenią prezentowaną sztukę".
(Robert Lenert, "Twój Blues" (nr 78/ jesień 2019)
"Patryk Filipowicz przyzwyczaił nas do tego, że jeśli czegoś dotyka, to zgłębia to w sposób więcej niż dogłębny. Dzięki temu jego muzyka nie pozostawia nas obojętnymi, dotyka - to chyba akurat właściwe skojarzenie - najdelikatniejsze struny naszej wrażliwości".
(Piotr Iwicki, Tygodnik Katolicki "Niedziela", nr 22 / 2019).
"Słychać w nim i Chopina, i Patryka, i bluesa. W dodatku nawet przez moment nie mamy wrażenia sztuczności tego połączenia. Przeciwnie - słuchaczowi wydaje się, jakby te utwory od razu zostały napisane na gitarę fingerstyle".
(Szymon Babuchowski, artykuł Rzeźbienie w Chopinie, w: "Gość Niedzielny", nr 22/2019)
O PŁYCIE "DRÓŻKI POKORY. PIEŚNI MARYJNE W WERSJACH INSTRUMENTALNYCH NA GITARĘ":
"W melodiach, które wszyscy nucimy od dziecka, prostota i ludyczność spotykają się z gitarową wirtuozerią. Prawdziwy unikat!"
(Piotr Sacha, "Gość Niedzielny")
"(...) pełne piękna melodie, wolne od aranżacyjnego patosu, zagrane stylowo i bardzo klarownie przez kogoś, komu zwyczajnie grają one w sercu, a kto o gitarze wie wszystko".
(Piotr Iwicki, "Gazeta Polska Codziennie")
PO KONCERTACH:
"(...) dał rewelacyjny pokaz umiejętności muzycznych, a przede wszystkim ujął słuchaczy perfekcyjną czystą i głęboką interpretacją motywów lamentacyjnych duszy. Jego gitara z pieśniami wielkopostnymi wyczyniała cuda. Byliśmy świadkami miejscami porywającego, wstrząsającego koncertu, w którym piękno zmagało się z wirtuozerią. Wspaniały wieczór".
Stanisław Srokowski (www.srokowski.art.pl)
"Tak śpiewającej gitary na żywo nigdy nie słyszałem. To nie tylko śpiew strun i niezwyczajna animacja instrumentu. To także wrażliwość artysty, który uzyskuje napięcie dramatyczne pomiędzy muzyką a ciszą".
Wojciech Popkiewicz (www.wojciechpopkiewicz.pl)
Po koncercie z okazji Światowych Dni Młodzieży w 2016r.:
"Zachwycił on publiczność niezwykłymi gitarowymi aranżacjami międzynarodowych pieśni m.in. Barki czy hymnu ŚDM, podczas którego do śpiewu włączyła się zebrana na sali młodzież."
Ze strony Urzędu Miasta Zabrze:
http://www.um.zabrze.pl/mieszkancy/aktualnosci/pozegnanie-pielgrzymow-swiatowych-dni-mlodziezy
* * *